Zgłoszenie zgonu
URZĄD STANU CYWILNEGO
36-200 BRZOZÓW, ul. Rynek 10 |
ZGŁOSZENIE ZGONU |
|
1. INFORMACJA OGÓLNA |
||
Zgłoszenie zgonudokonuje się w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym ze względu na miejsce zgonu na podstawie karty zgonu w systemie teleinformatycznym - Rejestrze Stanu Cywilnego Systemu Rejestrów Państwowych. Zgłoszenia dokonuje się terminie: · 3 dni od daty sporządzenia karty zgonu · 24godz. jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej Zgłoszenia zgonu dokonuje podmiot uprawniony do pochówku na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
W sytuacji, gdy osoba obowiązana do zgłoszenia zgonu nie może spełnić tego obowiązku, może tego dokonać w jej imieniu pełnomocnik. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie.
Wymeldowanie Wraz ze sporządzeniem aktu zgonu osoba zmarła zostaje wymeldowana z pobytu stałego lub czasowego. Unieważniany zostaje również dowód osobisty osoby zmarłej.
|
||
2. ZAŁATWIANIE SPRAWY |
||
1/. Wnioskodawca • małżonek • krewni zstępni (np. dziecko) • krewni wstępni (np. rodzice, dziadkowie) • krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa (np. brat) • powinowaci w linii prostej do 1 stopnia (np. teść, teściowa) Osoby te mogą dokonać zgłoszenia zgonu również przez pełnomocnika.
2/. Miejsce Urząd Stanu Cywilnego właściwym ze względu na miejsce zgonu.
3/. Wymagane dokumenty • karta zgonu wydana przez lekarza lub placówkę służby zdrowia, • dowód osobisty osoby zmarłej, • zezwolenie na sporządzenie aktu zgonu, wydane przez prokuratora – w sytuacji uzasadnionego • ważny dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon – do wglądu,
4/. Termin: · 3 dnidnia sporządzenia karty zgonu · 24 godz. od dnia sporządzenia karty zgonu jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej |
||
3. OPŁATY |
||
Zwolnione z opłaty skarbowej jest: • sporządzenie aktu zgonu • pierwszy odpis skrócony aktu zgonu Opłacie skarbowej podlega: • kolejny odpis aktu zgonu – skrócony 22 zł, zupełny 33 zł, • pełnomocnictwo – 17zł Opłatę można uiścić: - na miejscu w USC Brzozów, ul. Rynek 10, - przelewem na konto Urzędu Miejskiego w Brzozowie, ul. Armii Krajowej 1 PKO Bank Polski SA Oddział w Brzozowie, nr rachunku: 81 1020 4391 0000 6702 0171 7768 |
||
4. PODSTAWA PRAWNA |
||
|
||
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych · Administratorem danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych · Inspektor ochrony danych osobowych- Administrator – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Brzozowie wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, poprzez adres e-mail: um_brzozow@brzozow.pl,formularz kontaktowy pod adresem https://www.brzozow.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora : Urząd Miejski Brzozów, ul. Armii Krajowej 1, tel. 13/43 410 50, · Cele przetwarzania Pani/Pana danych- dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zadań z zakresu rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imion i nazwisk, · Konieczność przetwarzania danych– przetwarzanie Pani/Pana danych jest konieczne dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów osób których dane dotyczą, innych osób fizycznych lub celu publicznego, z zachowaniem podstawowego prawa i wolności każdej osoby, a i ich podanie w zakresie wymaganym ustawami jest obligatoryjne, · Podstawa prawna przetwarzania danych: 1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku 2. Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego, 3. Ustawa o zmianie imienia i nazwiska, 4. Ustawa Kodeks rodzinny i opiekuńczy, 5. Ustawa Prawo prywatne międzynarodowe · Odbiorcy Pani/Pana danych i ich czas przechowywania: 1. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie osoby i podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa, 2. Danedotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, 3. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. 4. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa, (100 lat dotyczące urodzenia i 80 lat dotyczące małżeństwa i zgonu), · Prawa Pani/Pana jako Podmiotu danych 1. prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, 2. prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych w razie stwierdzenia naruszenia przepisów Rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) |
||
Opracował/a |
Magdalena Dąbrowska |
13.02.2020 |
Zatwierdził |
Piotr Stańko |
|
Osoba odpowiedzialna za aktualizację karty |
Magdalena Dąbrowska |
|