Zgłoszenie urodzenia dziecka
URZĄD STANU CYWILNEGO 36-200 BRZOZÓW, ul. Rynek 10 |
ZGŁOSZENIE |
||
|
|||
1. INFORMACJA OGÓLNA |
|||
1/. Zgłoszenie aktu urodzenia Zgłoszenia dziecka dokonuje się w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym ze względu na miejsce urodzenia art. 13 ust. 1 p. o a.s.c. . w systemie teleinformatycznym - Rejestrze Stanu Cywilnego Systemu Rejestrów Państwowych. Do zgłoszenia urodzenia dziecka, pochodzącego z małżeństwa są obowiązani ojciec dziecka albo matka. W sytuacji, gdy osoba obowiązana do zgłoszenia urodzenia dziecka nie może spełnić tego obowiązku, może tego dokonać w jej imieniu pełnomocnik. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie. W treści pełnomocnictwa winno być wskazane imię lub imiona nadawane dziecku przez rodziców. Urodzenie dziecka należy zgłosić w ciągu 21 dni od dnia urodzenia. Niedopełnienie tego obowiązku spowoduje sporządzenie aktu urodzenia z urzędu oraz nadanie dziecku imienia z urzędu z adnotacją zamieszczoną w akcie urodzenia o wyborze imienia z urzędu. Kierownik informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu.
2/. Zgłoszenia martwo urodzonego dziecka Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenia takiego zdarzenia powinno nastąpić w ciągu 3 dni. w takim przypadku sporządza się akt urodzenia z adnotacją w rubryce „Uwagi,” że dziecko urodziło się martwe; aktu zgonu nie sporządza się (art. 38 ust. 2. Prawa o aktach stanu cywilnego).
3/. Imiona dziecka art. 59 p. o a.s.c. Wybrane imię lub imiona · nie mogą być zamieszczone w akcie urodzenia w formie zdrobniałej · nie mogą mieć charakteru ośmieszającego lub nieprzyzwoitego · wybrane imię lub imiona mogą być imionami obcymi niezależnie od obywatelstwa i narodowości rodziców dziecka · można wybrać imię, które nie wskazuje na płeć, ale w powszechnym znaczeniu jest przypisane do danej płci. · dziecku można nadać nie więcej niż dwa imiona. Rodzice dziecka w ciągu 6 miesięcy od daty sporządzenia aktu urodzenia mogą zmienić imiona dziecka wpisane do aktu w chwili jego sporządzenia składając stosowne oświadczenie do protokołu przed dowolnym Kierownikiem USC na terenie całego kraju.
4/. Uznanie ojcostwa art. 63 p o a.s.c. Jeżeli matka dziecka nie pozostaje w związku małżeńskim wraz ze zgłoszeniem urodzenia można dokonać uznania ojcostwa. Uznanie ojcostwa następuje, gdy mężczyzna, od którego dziecko pochodzi, oświadczy przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, że jest ojcem dziecka, a matka dziecka potwierdzi jednocześnie albo w ciągu trzech miesięcy od dnia oświadczenia mężczyzny, że ojcem dziecka jest ten mężczyzna /art. 73 §1 k.r.o/. Protokół uznania ojcostwa można spisać przed dowolnym Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego lub przy dokonywaniu zgłoszenia urodzenia u Kierownika ze względu na miejsce urodzenia dziecka. Na podstawie art. 75 k.r.o można uznać ojcostwo przed urodzeniem się dziecka już poczętego u dowolnego Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego. 5/. Zameldowanie i PESEL Wraz ze sporządzeniem aktu urodzenia: · dokonywane będzie zameldowanie nowonarodzonego dziecka na adresie stałego lub czasowego pobytu jednego z rodziców albo tego z rodziców , u którego dziecko faktycznie przebywa/art. 29 ustawy o ewidencji ludności/. · jednocześnie System Rejestrów Państwowych wygeneruje dla dziecka nr PESEL.
|
|||
2. ZAŁATWIANIE SPRAWY |
|||
1/. Wnioskodawca - ojciec, matka lub pełnomocnik 2/. Miejsce - Urząd Stanu Cywilnego właściwym ze względu na miejsce urodzenia 3/. Wymagane dokumenty
4/. Termin: · urodzenie żywe21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia · urodzenie martwe3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia · zmiana imienia dziecka6 miesięcy od daty sporządzenia aktu urodzenia · uznanie ojcostwa: - z chwilą sporządzenia-rejestracji aktu urodzenia - w dowolnym czasie po sporządzeniu aktu – do uzyskania przez dziecko - przed urodzeniem się dziecka już poczętego u dowolnego Kierownika Urzędu |
|||
3. OPŁATY |
|||
BEZPŁATNIE Rejestracja urodzenia, uznanie ojcostwa, zmiana imion dziecka do 6 miesięcy. Po rejestracji wydany jest z urzędu 1 egz. odpisu skróconego aktu urodzenia. |
|||
4. PODSTAWA PRAWNA |
|||
|
|||
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
· Administratorem danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych · Inspektor ochrony danych osobowych- Administrator – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Brzozowie wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, poprzezadres e-mail: um_brzozow@brzozow.pl,formularz kontaktowy pod adresem https://www.brzozow.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora : Urząd Miejski Brzozów, ul. Armii Krajowej 1, tel. 13/43 410 50, · Cele przetwarzania Pani/Pana danych- dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zadań z zakresu rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imion i nazwisk, · Konieczność przetwarzania danych– przetwarzanie Pani/Pana danych jest konieczne dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów osób których dane dotyczą, innych osób fizycznych lub celu publicznego, z zachowaniem podstawowego prawa i wolności każdej osoby, a i ich podanie w zakresie wymaganym ustawami jest obligatoryjne, · Podstawa prawna przetwarzania danych: 1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku 2. Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego, 3. Ustawa o zmianie imienia i nazwiska, 4. Ustawa Kodeks rodzinny i opiekuńczy, 5. Ustawa Prawo prywatne międzynarodowe · Odbiorcy Pani/Pana danych i ich czas przechowywania: 1. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie osoby i podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa, 2. Danedotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, 3. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. 4. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa, (100 lat dotyczące urodzenia i 80 lat dotyczące małżeństwa i zgonu), · Prawa Pani/Pana jako Podmiotu danych 1. prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, 2. prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych w razie stwierdzenia naruszenia przepisów Rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO)
|
|||
Opracował/a |
Magdalena Dąbrowska |
13.02.2020 |
|
Zatwierdził |
Piotr Stańko |
|
|
Osoba odpowiedzialna za aktualizację karty |
Magdalena Dąbrowska |
|
|