1 |
2021-07-12 09:47:34 |
Tomasz Tabisz |
|
Podgląd
Zamknij
Pole | Przed | Po |
---|
id | puste | 470514 | user_id | puste | 2500299 | resource_id | puste | 967 | name | puste | Odpisy aktów stanu cywilnego | category_id | puste | 78137 | language_id | puste | 1 | short | puste | Odpisy aktów stanu cywilnego | full | puste |
URZĄD STANU CYWILNEGO
36-200 BRZOZÓW, ul. Rynek 10
|
ODPISY AKTÓW STANU CYWILNEGO
|
|
UZYSKANIE
· ODPISU AKTU STANU CYWILNEGO
· ZAŚWIADCZENIA O ZAMIESZCZONYCH LUB NIEZAMIESZCZONYCH W REJESTRZE STANU CYWILNEGO DANYCH DOTYCZĄCYCH
WSKAZANEJ OSOBY
· WIELOJĘZYCZNEGO STANDARDOWEGO FORMULARZA (TŁUMACZENIA POMOCNICZEGO)
|
1. INFORMACJA OGÓLNA
|
Kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje z rejestru stanu cywilnego:
1) odpisy zupełne, skrócone oraz wielojęzyczne aktów stanu cywilnego /wersja papierowa lub elektroniczna/
2) zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby;
Wniosek o wydanie odpisuaktu urodzenia, małżeństwa i zgonu można złożyć w każdym urzędzie stanu cywilnego.
Wniosek można złożyć :
· osobiście
· przesłać drogą pocztową do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego.
· można przesłać drogą elektroniczną jeżeli Wnioskodawca może opatrzyć go kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
Prawo o aktach stanu cywilnego nie określa terminu ważności wydanego odpisu aktu. Odpis jest ważny jeśli dane w nim zawarte są aktualne -nie zostały zmienione.
Zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby jest ważne przez okres 6 miesięcy od daty sporządzenia.
Dokumenty z rejestru stanu cywilnego wydaje się przez okres przechowywania aktów:
· 100 lat – akty urodzenia
· 80 lat- akty małżeństwa i zgonu.
Po upływie w/w okresów księgi akt stanu cywilnego zostają przekazane do Archiwum Państwowego w Sanoku.
Wielojęzyczny standardowy formularzto pomoc tłumaczeniowa, której celem jest ułatwienie instytucji przyjmującej zrozumienia dokumentu urzędowego sporządzonego w języku, który nie jest akceptowany przez dane państwo UE.
Wniosek o wydanie wielojęzycznego formularza składa się do organu wydającego odpisy aktów stanu cywilnego oraz zaświadczenia, do których ma być załączony wielojęzyczny formularz. Formularz nie ma żadnej wartości prawnej, jako samodzielny dokument, i może być przedstawiany tylko w załączeniu do oryginalnego dokumentu krajowego.
Wielojęzyczny formularz można dołączyć do wybranych dokumentów urzędowych wydanych z rejestru stanu cywilnego po dniu 1 marca 2015 r.m.in.:
• odpisu skróconego aktu urodzenia,
• odpisu skróconego aktu małżeństwa,
• odpisu skróconego aktu zgonu,
• zaświadczenia o stanie cywilnym,
• zaświadczenia stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo.
|
2. ZAŁATWIANIE SPRAWY
|
1/. Wnioskodawca
Osoby uprawnione do otrzymania odpisu aktu stanu cywilnego oraz zaświadczeń:
· osoba, której akt dotyczy, jej wstępnego (rodzice, dziadkowie), zstępnego (dzieci, wnuki), rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego.
· osoby trzecie na podstawie udzielonego pełnomocnictwa szczególnego przez osobę uprawnioną.
· osoby niespokrewnione które wykażą interes prawny do otrzymania dokumentu
2/. Miejsce składania wniosku
Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub o wydanie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego, bez względu na miejsce sporządzenia i przechowywania aktu.
3/. Wymagane dokumenty
- wniosek o wydanie odpisu aktu lub zaświadczenia
- pełnomocnictwo, jeżeli zostało udzielone przez osobę, której dotyczy zdarzenie podlegające transkrypcji,
- ważny dokument stwierdzający tożsamość (do wglądu),
· dowód zapłaty opłatyskarbowej
4/. Terminy
Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego został złożony do kierownika USC, który przechowuje księgę stanu cywilnego dokonuje on przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku. Jeżeli wniosek został złożony do kierownika USC, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego dokonuje się w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Podstawa prawna:
• art. 125 pkt 1,2,3,4 Ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.
UWAGA!!!Odpisy z ksiąg które są przechowywane w tut. Urzędzie są wydawane bez zbędnej
zwłoki ,nie później jednak niż w terminie 7 dni
5/. Tryb odwoławczy
Odmowa wydania odpisu aktu stanu cywilnego oraz wydania zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby następuje w formie decyzji administracyjnej. Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Wojewody Podkarpackiego, za pośrednictwem Kierownika tutejszego USC w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
|
3. OPŁATY
|
Wysokość pobieranej opłaty skarbowej i miejsce jej uiszczenia:
Opłacie skarbowej podlega:
• odpis skrócony aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu – 22 zł
• odpis zupełny aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu – 33 zł
• zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby – 24 zł
• wydanie wielojęzycznego formularza – 17zł
• pełnomocnictwo do odebrania odpisu aktu stanu cywilnego – 17 zł
- na miejscu w USC Brzozów, ul. Rynek 10,
- przelewem na konto Urzędu Miejskiego w Brzozowie, ul. Armii Krajowej 1
bank: PKO Bank Polski SA Oddział w Brzozowie,
nr rachunku: 81 1020 4391 0000 6702 0171 7768
Opłacie skarbowej podlegająodpisy aktów stanu cywilnego oraz zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby do spraw m.in.: spadkowych, majątkowych, meldunkowych, PZU, spraw prywatnych.
Bezpłatnie wydawane są odpisy aktów stanu cywilnego oraz zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby do spraw m.in.: alimentacyjnych, opieki, kurateli, przysposobienia, ubezpieczenia społecznego (ZUS, KRUS), ubezpieczenia zdrowotnego, opieki społecznej, zatrudnienia, świadczeń socjalnych, nauki, szkolnictwa, świadczeń rodzinnych (np. zasiłek rodzinny, zapomoga z tytułu urodzenia dziecka), Karty Dużej Rodziny, wystawienia dowodu osobistego i paszportu.
|
4. PODSTAWA PRAWNA
|
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2224 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1000 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1191 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie promowania swobodnego przepływu obywateli poprzez uproszczenie wymogów dotyczących przedkładania określonych dokumentów urzędowych w Unii Europejskiej i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1024/2012
(Dz. Urz. UE L 200/1 z 26 lipca 2016 s. 1- 136),
- • Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2019, poz. 860),
|
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
· Administratorem danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych
w Urzędzie Stanu Cywilnego administratorem jest: Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Brzozowie,
· Inspektor ochrony danych osobowych- Administrator – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Brzozowie wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, poprzezadres e-mail: um_brzozow@brzozow.pl,formularz kontaktowy pod adresem https://www.brzozow.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora : Urząd Miejski Brzozów, ul. Armii Krajowej 1, tel. 13/43 410 50,
· Cele przetwarzania Pani/Pana danych- dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zadań z zakresu rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imion i nazwisk,
· Konieczność przetwarzania danych– przetwarzanie Pani/Pana danych jest konieczne dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów osób których dane dotyczą, innych osób fizycznych lub celu publicznego, z zachowaniem podstawowego prawa i wolności każdej osoby, a i ich podanie w zakresie wymaganym ustawami jest obligatoryjne,
· Podstawa prawna przetwarzania danych:
1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych,
2. Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego,
3. Ustawa o zmianie imienia i nazwiska,
4. Ustawa Kodeks rodzinny i opiekuńczy,
5. Ustawa Prawo prywatne międzynarodowe
· Odbiorcy Pani/Pana danych i ich czas przechowywania:
1. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie osoby i podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa,
2. Danedotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska,
3. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL.
4. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa, (100 lat dotyczące urodzenia i 80 lat dotyczące małżeństwa i zgonu),
· Prawa Pani/Pana jako Podmiotu danych
1. prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania,
2. prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych w razie stwierdzenia naruszenia przepisów Rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO)
|
Opracował/a
|
Magdalena Dąbrowska
|
13.02.2020
|
Zatwierdził
|
Piotr Stańko
|
|
Osoba odpowiedzialna za aktualizację karty
|
Magdalena Dąbrowska
|
|
|
|
|
|
| publishfrom | puste | 2021-07-12 00:00:00 | _active | puste | 1 | slug | puste | odpisy_aktow_stanu_cywilnego |
|