Informacja ogólna oraz wykaz ksiąg.
URZĄD STANU CYWILNEGO W BRZOZOWIE |
INFORMACJA OGÓLNA |
1. Siedziba USC | |
Adres | ul. Rynek 10, 36-200 Brzozów |
Kontakt telefoniczny | 13 43 421 43; 13 43 414 22, 601 795 165 |
usc@brzozow.pl | |
Godziny pracy |
wtorki, środy, czwartki od godz. 7.30-15.30; poniedziałki od godz. 7.30-16.30; piątki od godz. 7.30-14.30 |
2. Pracownicy USC | |
Kierownik | mgr Urszula Dąbrowska-Huber |
Z-ca Kierownik | mgr Magdalena Dąbrowska |
Z-ca Kierownik | mgr Tomasz Leśniak |
Inspektor | mgr Iwona Ryba |
Podinspektor | mgr Justyna Sarnicka |
3. Struktura organizacyjna USC | |
Urzędem Stanu Cywilnego kieruje Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego, który organizuje pracę Wydziału przy pomocy zastępcy kierownika na podstawie Regulaminu Urzędu Miejskiego w Brzozowie (Zarządzenie nr 187/2019 Burmistrza Brzozowa z dnia 30 sierpnia 2019 r.) | |
4. Zadania USC | |
Zadaniem Urzędu Stanu Cywilnego jest prowadzenie spraw z zakresu rejestracji akt stanu cywilnego i rejestracji zdarzeń mających wpływ na stan cywilny obywateli, w szczególności:
1. rejestracja i sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów w trybie zwykłym i w trybach szczególnych, 2. występowanie o nadanie numeru PESEL dla dzieci nowonarodzonych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, 3. aktualizacja danych w rejestrze PESEL, 4. wprowadzanie do rejestru PESEL zameldowania dziecka w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia, 5. wprowadzenie do rejestru PESEL danych o wymeldowaniu w związku ze zgonem osób posiadających numer PESEL, 6. bieżące nanoszenie zmian w aktach stanu cywilnego znajdujących się rejestrze stanu cywilnego w oparciu o prawomocne orzeczenia sądów, ostateczne decyzje, odpisy z akt stanu cywilnego oraz inne dokumenty mające wpływ na treść lub ważność aktu, w formie dołączania wzmianek dodatkowych i zamieszczania przypisków w sprawach m.in.: a) przysposobienia d) zawarcia małżeństwa j) uzupełniania danych lub sprostowania błędów 7. wpisywanie wzmianek dodatkowych o rozwodach i zamieszczanie przypisków w aktach stanu cywilnego na podstawie orzeczeń sądów państw obcych lub rozstrzygnięć innych organów państw obcych, których wpisanie nie pozostaje w sprzeczności z podstawowymi zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej, 8. dokonywanie czynności materialno-technicznych w sprawach: a) przeniesienia do rejestru stanu cywilnego w drodze transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, b) rejestracji urodzenia, zgonu i zawarcia małżeństwa które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku krajów w których nie prowadzona jest rejestracja stanu cywilnego, c) uzupełnienia lub sprostowania aktów sporządzonych w drodze transkrypcji, d) odtworzenia aktów stanu cywilnego sporządzonych w Polsce i poza granicami RP, e) uzupełnienia lub sprostowania zarejestrowanych aktów stanu cywilnego, 9. przenoszenie(migracja) aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego, 10. tworzenie zleceń do innych urzędów o przeniesienie aktów do rejestru stanu cywilnego oraz realizowanie wpływających zleceń o migrację aktów, 11. powiadamianie innych urzędów o sporządzonych aktach stanu cywilnego 12. wpisywanie wzmianek dodatkowych i unieważnień wzmianek, 13. wydawanie decyzji odmownych z zakresu rejestracji stanu cywilnego, 14. wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego: urodzeń, małżeństw, zgonów, 15. wydawanie zezwoleń na zawarcie związku małżeńskiego przed upływem ustawowego terminu zezwalającego na zawarcie małżeństwa, 16. wydawanie wielojęzycznych formularzy standardowych upraszczających postepowanie 17. wydawanie zaświadczeń: a) stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego b) stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim, że zgodnie z prawem polskim osoba c) o stanie cywilnym, d) o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych e) o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego (jej zaginięciu lub zniszczeniu) f) o przyjętych sakramentach 18. przyjmowanie oświadczeń o: a) wstąpieniu w związek małżeński, 19. prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji z zakresu zmiany imienia i nazwiska, 20. przygotowywanie projektów wniosków o nadanie medalu „Za długoletnie pożycie małżeńskie” oraz współorganizowanie uroczystości długoletniego pożycia małżeńskiego, 21. prowadzenie korespondencji krajowej z zakresu zdarzeń stanu cywilnego 22. współpraca i prowadzenie korespondencji z polskimi placówkami dyplomatycznymi za granicą w zakresie rejestracji stanu cywilnego, 23. przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego, 24. prowadzenie archiwum akt stanu cywilnego i kompletowanie akt zbiorowych, 25. wykonywanie zadań o ochronnie danych osobowych, 26. sporządzanie sprawozdań z realizowanych zadań i udostępnianie informacji 27. kompletowanie i przesyłanie do GUS danych dotyczących liczby urodzeń, małżeństw i zgonów, inkaso opłaty skarbowej za wykonywane czynności zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej |
|
5. Tryb działania USC | |
Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego lub jego zastępca. | |
6. Wnoszenie i wysokość opłat | |
Opłaty skarbowe za wydawane dokumenty i wykonywane czynności z zakresu stanu cywilnego można uiszczać przelewem na konto Urzędu Miejskiego w Brzozowie, nr rachunku: 81 1020 4391 0000 6702 0171 7768 Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. · lub na miejscu w USC w formie bezgotówkowej w kasie Urzędu Miejskiego w Brzozowie |
|
7. Klauzula informacyjna n/t danych osobowych | |
· Administratorem danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych · Inspektor ochrony danych osobowych- Administrator – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Brzozowie wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, poprzez adres e-mail: um_brzozow@brzozow.pl,formularz kontaktowy pod adresem https://www.brzozow.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora : Urząd Miejski Brzozów, ul. Armii Krajowej 1, tel. 13/43 410 50, · Cele przetwarzania Pani/Pana danych- dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zadań z zakresu rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imion i nazwisk, · Konieczność przetwarzania danych– przetwarzanie Pani/Pana danych jest konieczne dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów osób których dane dotyczą, innych osób fizycznych lub celu publicznego, z zachowaniem podstawowego prawa · Podstawa prawna przetwarzania danych: 1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku 2. Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego, 3. Ustawa o zmianie imienia i nazwiska, 4. Ustawa Kodeks rodzinny i opiekuńczy, 5. Ustawa Prawo prywatne międzynarodowe · Odbiorcy Pani/Pana danych i ich czas przechowywania: 1. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie osoby i podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa, 2. Danedotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, 3. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. 4. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa, (100 lat dotyczące urodzenia i 80 lat dotyczące małżeństwa i zgonu), · Prawa Pani/Pana jako Podmiotu danych 1. prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, 2. prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych w razie stwierdzenia naruszenia przepisów Rozporządzenia |
|
Opracował | Dominik Rzepka |
Zatwierdził | Urszula Dąbrowska-Huber |
Osoba odpowiedzialna za aktualizację karty | Dominik Rzepka |