Transkrypcja aktu
URZĄD STANU CYWILNEGO 36-200 BRZOZÓW, ul. Rynek 10 |
TRANSKRYPCJA |
||
|
|||
PRZENIESIENIE ZAGRANICZNEGO DOKUMENTU STANU CYWILNEGO DO REJESTRU STANU CYWILNEGO W POLSCE |
|||
|
|||
1. INFORMACJA OGÓLNA |
|||
Akt urodzenia, małżeństwa i zgonusporządzony poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej może zostać przeniesiony do rejestru stanu cywilnego w drodze transkrypcji art. 104 p. o a.s.c. Transkrypcjapolega na wiernym i literalnym przeniesieniu treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, który w państwie wystawienia jest uznawany za dokument stanu cywilnego, ma moc dokumentu urzędowego, jest wydany przez właściwy organ i nie budzi wątpliwości co do autentyczności. Przeniesienia treści zagranicznego dokumentu dokonuje się zarówno językowo jak i formalnie bez żadnej ingerencji w pisownię imion i nazwisk osób wskazanych w zagranicznym dokumencie stanu cywilnego |
|||
2. ZAŁATWIANIE SPRAWY |
|||
1/. Wnioskodawca
2/. Miejsce składania wniosku o transkrypcję · wybrany kierownik urzędu stanu cywilnego,
3/. Wymagane dokumenty
- tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, - tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego ObszaruGospodarczego (EOG), - konsula (za dokumenty przetłumaczone przez konsula uznaje się również dokumenty
mogą złożyć w składanym wniosku o transkrypcję, albo w każdym czasie do protokołu przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, który dokonał transkrypcji,
· dowód zapłaty opłatyskarbowej /50zł/
4/. Inne informacje n/t dokonywania transkrypcji
· Wniosek o transkrypcję za pośrednictwemkonsula Wniosek o dokonanie transkrypcji zagranicznego aktu stanu cywilnego można złożyć za pośrednictwem polskiego konsula, który przesyła go wraz z wymaganymi dokumentami do wybranego przez wnioskodawcę kierownika urzędu stanu cywilnego na terenie RP.
· Wniosek o uzupełnienie brakujących danych lub sprostowanie danych transkrybowanego aktu stanu cywilnego art. 35 i 37 p.o a.s.c. Jeżeli akt stanu cywilnego po dokonaniu transkrypcji nie zawiera wszystkich wymaganych danych lub zawiera dane niezgodne z aktami stanu cywilnymi stwierdzającymi zdarzenie wcześniejsze ale dotyczą tej samej osoby której dotyczy wpisany akt, należy wystąpić do kierownika urzędu stanu cywilnego który go sporządził o jego uzupełnienie lub sprostowanie. Uzupełnienia lub sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje się na podstawie: - innych aktów stanu cywilnego, zagranicznego dokumentu jeżeli w państwie jego wystawienia jest on uznawany za dokument stanu cywilnego lub na podstawie innego zagranicznego dokumentu który potwierdza stan cywilny wydany w państwie w którym nie jest prowadzona rejestracja.
· Dostosowanie pisowni danych do reguł pisowni polskiej art. 104 ust. 7 p.o a.s.c. Na wniosek osoby, której akt dotyczy i która posługuje się również aktami stanu cywilnego sporządzonymi w Polsce, kierownik stanu cywilnego dokonując transkrypcji zagranicznych dokumentów stanu cywilnego, dostosowuje pisownię danych zawartych w zagranicznym dokumencie do reguł pisowni polskiej (dotyczy: jeżeli wniosek taki został złożony z wnioskiem o dokonanie transkrypcji)
· Pisownia nazw zagranicznych miejscowości art. 104 ust. 8 p.o a.s.c.
Nazwy miejscowości położone poza granicami RP zamieszcza się w pisowni ustalonej przez Komisję Standaryzacji Nazw Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
· Obowiązek dokonania transkrypcji art. 104 ust. 5 p.o a.s.c.
Transkrypcja jest obligatoryjna, jeżeli obywatel polski, którego dotyczy zagraniczny dokument stanu cywilnego: -posiada akt stanu cywilnego potwierdzający zdarzenie wcześniejsze sporządzony na terytorium - ubiega się o polski dokument tożsamości, - ubiega się o nadanie numeru PESEL.
· Obowiązek powiadamiania o dokonaniu transkrypcji art. 106 p.o a.s.c.
- w przypadku, gdy transkrypcja zagranicznego dokumentu stanu cywilnego potwierdzającego urodzenie jest dokonywana na wniosek matki dziecka, a w dokumencie tym są zawarte dane ojca inne niż wynikające z domniemania pochodzenia dziecka od męża matki, kierownik urzędu stanu cywilnego, który dokonał transkrypcji, zawiadamia o tym męża matki, pouczając go o prawie do wniesienia do sądu powództwa o zaprzeczenie ojcostwa, (dotyczy: jeżeli jest możliwe ustalenie miejsca pobytu domniemanego ojca). - w przypadku, gdy transkrypcji dokonuje się na wniosek jednego z małżonków, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia o transkrypcji drugiego małżonka oraz informuje go o prawie do złożenia oświadczenia w sprawie nazwiska, - w przypadku, gdy transkrypcji dokonano na wniosek osoby, której transkrybowany dokument nie dotyczy, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia o transkrypcji osoby, których dokument dotyczy. Jeżeli transkrybowany dokument dotyczy małżonków, informuje ich również o prawie do złożenia oświadczeń w sprawie nazwiska lub oświadczeń w sprawie nazwiska dzieci.
· Odmowa dokonania transkrypcji i tryb odwoławczy
Kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia dokonania transkrypcji, jeżeli: 1. przedstawiony kierownikowi urzędu stanu cywilnego dokument: - w państwie jego wystawienia nie jest uznawany za dokument stanu cywilnego lub nie - budzi wątpliwości, co do jego autentyczności, - potwierdza zdarzenie inne niż urodzenie, małżeństwo lub zgon, 2. zagraniczny dokument powstał w wyniku transkrypcji w państwie innym niż państwo 3. dokonanie transkrypcji byłaby sprzeczne z podstawowymi zasadami porządku
Odmowa dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego następuje w formie decyzji administracyjnej, od której służy prawo wniesienia odwołania do Wojewody Podkarpackiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie
· Legalizacja zagranicznych dokumentów
Wnioskodawca przedkładający zagraniczny dokument może zostać wezwany przez kierownika urzędu stanu cywilnego do uwierzytelnienia dokumentu przez jegolegalizację Uwzględniając Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1191z dnia 06 lipca 2016r. w sprawie promowania swobodnego przepływu obywateli poprzez uproszczenie wymogów dotyczących przedkładania określonych dokumentów urzędowych w UE zniesiona została legalizacja i apostille w odniesieniu do państw członkowskich UE.
|
|||
3. OPŁATY |
|||
Wysokość pobieranej opłaty skarbowej i miejsce jej uiszczenia:
- na miejscu w USC Brzozów, ul. Rynek 10, - przelewem na konto Urzędu Miejskiego w Brzozowie, ul. Armii Krajowej 1 bank: PKO Bank Polski SA Oddział w Brzozowie, nr rachunku: 81 1020 4391 0000 6702 0171 7768 |
|||
4. PODSTAWA PRAWNA |
|||
|
|||
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
· Administratorem danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych · Inspektor ochrony danych osobowych- Administrator – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Brzozowie wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, poprzezadres e-mail: um_brzozow@brzozow.pl,formularz kontaktowy pod adresem https://www.brzozow.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora : Urząd Miejski Brzozów, ul. Armii Krajowej 1, tel. 13/43 410 50, · Cele przetwarzania Pani/Pana danych- dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zadań z zakresu rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imion i nazwisk, · Konieczność przetwarzania danych– przetwarzanie Pani/Pana danych jest konieczne dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów osób których dane dotyczą, innych osób fizycznych lub celu publicznego, z zachowaniem podstawowego prawa i wolności każdej osoby, a i ich podanie w zakresie wymaganym ustawami jest obligatoryjne, · Podstawa prawna przetwarzania danych: 1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku 2. Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego, 3. Ustawa o zmianie imienia i nazwiska, 4. Ustawa Kodeks rodzinny i opiekuńczy, 5. Ustawa Prawo prywatne międzynarodowe · Odbiorcy Pani/Pana danych i ich czas przechowywania: 1. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie osoby i podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa, 2. Danedotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, 3. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. 4. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa, (100 lat dotyczące urodzenia i 80 lat dotyczące małżeństwa i zgonu), · Prawa Pani/Pana jako Podmiotu danych 1. prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, 2. prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych w razie stwierdzenia naruszenia przepisów Rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO)
|
|||
Opracował/a |
Magdalena Dąbrowska |
13.02.2020 |
|
Zatwierdził |
Piotr Stańko |
|
|
Osoba odpowiedzialna za aktualizację karty |
Magdalena Dąbrowska |
|
|